Na het eerste contact om een oplossing, hebben wij een totaalbeeld gemaakt van alle te verwerken materialen en maten, zijn er metingen verricht en testen gedaan. Door de verscheidenheid aan formaten dozen, de te verwerken bussen en de wens om zo efficiënt mogelijk te werken, is voor een VUSS vlakgrijper als basis gekozen, opgesplitst in meerdere kamers. Elke kamer kan onafhankelijk geschakeld worden, waardoor het oppakken en wegzetten van 1, 2 of 3 rijen bussen vrij te bepalen is. Dit zelfde kan met de verschillende formaten dozen gerealiseerd worden. Om in deze diversiteit van maatvoeringen de gemeenschappelijke deler te bepalen, zonder noemenswaardig verlies aan hefvermogen, is uitvoerig onderzoek gedaan.
Het palletiseren vindt plaats op diverse formaten pallets, zowel euro formaat als halve formaten, met of zonder kartonnen tray met opstaande rand en kartonnen trays zonder pallet. Deze halve formaten pallets dienden per twee tegelijk aangevoerd te worden. Deze opstaande rand vergde een bijkomende oplossing doordat deze niet met het vlakgrijper deel opgepakt kunnen worden. Oplossing hiervoor is een pneumatische in hoogte verstelbare grijper voorzien van zuignappen. Deze is als “ring” buiten het vlakgrijper deel geplaatst. Voor het oppakken van trays wordt de ring pneumatisch naar beneden gestuurd zodat de verend opgehangen zuignappen onder de vlakgrijper uitsteken. Na oppakken en plaatsen van de trays, wordt de ring weer teruggestuurd, zodat deze geen hinder veroorzaakt bij het oppakken van bussen en dozen.
Hemmes heeft engineering van grijper en vacuüm voorziening geheel voor haar rekening genomen. Door de vooraf uitgevoerde testen kon goed bepaald worden met welke lek er rekening gehouden diende te worden. Om de totale benodigde capaciteit toch zo laag mogelijk te houden is gekozen om met een specifiek gaten patroon te werken en hier ventielen te gebruiken met een bepaalde doorlaat. Zodra een gat niet wordt bedekt, zorgen deze ventielen ervoor dat de doorlaat grotendeels wordt afgesloten. Omdat kartonnen dozen niet luchtdicht zijn moet ook deze lek op de dozen gecompenseerd worden, om geen hefkracht te verliezen.
Om een indruk te krijgen van deze grijper met zijn verschillende functies is een korte compilatie gemaakt. Om deze te bekijken klik op de link.